Właściwości lecznicze brokułów i sałaty

Sałata i brokuły            Brokuł jest bogaty w potas i posiada sporą ilość wapnia, magnezu, fosforu i sodu. Zawiera również niewielkie ilości żelaza, cynku, manganu i selenu. Brokuł jest bogaty w witaminę A i C oraz choliny. Znajduje się w nim również niewielkie ilości witaminy E, K, B6, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego i betainy. 100 g brokułów ma 34 kalorie, ale zawarta jest w nich minimalna ilość tłuszczu, tylko 3 g. Brokuły mogą się okazać przydatne w leczeniu wielu rodzajów nowotworów. Pomagają także w detoksykacji organizmu. Stosowane są ponadto w leczeniu zaparć. Pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu serca. Chronią także oczy przed zwyrodnieniem plamki żółtej i zmniejszają zaćmę. Brokuły są również bardzo dobre w pielęgnacji skóry i oczu. Częste jedzenie brokułów chroni też przed osteoporozą i anemią.

Sałatka zielona            Sałata jest bogata w potas. Jest źródłem wapnia, fosforu, sodu i magnezu. Znajdują się w niej także niewielkie ilości żelaza, cynku, manganu i selenu. Sałata jest bogata w witaminę A i C i choliny. Podobnie jak w przypadku brokułów, znajdują się w niej niewielkie ilości witaminy E, K, B6, tiaminy, ryboflawiny, niacyny, kwasu foliowego, kwasu pantotenowego i betainy. 100 g sałaty liczy 15 kalorii, ale zawarta jest w nich minimalna ilość tłuszczu, tylko 1 g! Sałata zmniejsza ryzyko złamania szyjki kości udowej u starszych kobiet. Systematyczne jedzenie sałaty wzmacnia bowiem kości. Sałata zmniejsza także ryzyko zaparć. Pomaga także w prawidłowym funkcjonowaniu układu urologicznego. Ułatwia również zasypianie. Badania wykazują, że sałata zmniejsza także ryzyko raka, chorób serca i zaćmy. Sałata przyczynia się także do poprawy ogólną kondycję wątroby i zapobiega anemii.

            Spróbuj pysznej sałatki warzywnej. Obierz pomidora, ogórek, rzodkiewkę, marchewki, czerwoną i żółtą paprykę i sałatę. Pokrojone warzywa włóż do miski. Dopraw sałatkę solą, pieprzem, odrobiną oliwy z oliwek i sokiem z cytryny. Smacznego!